Serkan Günes
X-Photographer

Part_2 %2817%29

Hej Serkan Günes, landskapsfotograf som just nu håller på med projektet Land Of Eight Seasons där du under ett års tid kommer fånga Lapplands natur. Resultatet kommer i form av en bok i höst men redan nu kan vi följa projektet på Instagram på @landof8seasons.

Nu har du bott i Lappland i fyra månader, blev det som du tänkt dig?

– Konstigt nog känns det som att jag har ”kommit hem”. Vi flyttade till Gällivare tack vare det geografiska läget. Här ligger Sveriges vildmark så gott som runt hörnet. Att bo nära naturen ger mig tillfälle att ständigt vara med i dess förändringar utan att behöva göra långa resor.

LA-FJ-00532
Foto: Serkan Günes

Vad är den största utmaningen med projektet?

– Den största utmaningen är nog att hitta variation i bilderna som jag ska ta inom en viss årstid. Från en vecka till en annan kan naturen göra visuellt extrema omslag, men det kan också hända mycket lite. Då gäller det att försöka tänka nytt för att hitta annorlunda bilder. Det gäller ju inte bara att hitta en bra bild. Den ska också ge en rättvisande bild av den gällande årstiden.

Hur skiljer sig ditt arbetssätt med The Land of Eight Seasons från ditt vanliga fotografiska arbete?

– Framförallt är jag ute mycket oftare. Jag fotograferar fortfarande med mitt långsamma arbetssätt, som inte tillåter mig ta genvägar och där jag väljer ljus med största omsorg. Den stora skillnaden är att jag förut hade en tendens att bara gå då ljus och väder gav optimala förutsättningar. Nu har jag blivit mycket bättre på att ta mig ut, även under de dagar som jag inte har så stora förhoppningar på. Det har visat sig vara väldigt värdefullt! När man ska dokumentera årstiderna och dess skiftningar måste man vara ute mycket för att inte missa dem.

LA-FJ-00592
Foto: Serkan Günes

Vad finns i din kameraväska just nu?

Fujifilm X-Pro2 kamerahus med sex olika fasta brännvidder: 14, 18, 23, 35, 56 och 90.

Varför arbetar du bara med fasta brännvidder?

- Jag har tränat mig i att ”se” i olika brännvidder. Det är något som jag i dag betraktar som ett viktigt arbetsverktyg. I mitt tycke har de fasta brännvidderna bättre skärpa. Själva objektiven är dessutom mindre och lättare. Sedan handlar det förstås om att jag tycker fasta brännvidder har den där speciella känslan. Jag kan inte förklara det bättre än så, men jag är säker på att alla fotografer som stått och vägt mellan två val av fotoutrustning vet precis vad jag menar.